پنجمین همایش مدیران فناوری اطلاعات

پنجمین همایش مدیران فناوری اطلاعات

5th IT Managers National Conference

پوستر پنجمین همایش مدیران فناوری اطلاعات

پنجمین همایش مدیران فناوری اطلاعات در تاریخ ۵ آذر ۱۳۹۶ توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و نهاد ریاست جمهوری و تحت حمایت سیویلیکا در شهر تهران برگزار خواهد شد.با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، مقالات خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید.


پنجمین همایش مدیران فناوری اطلاعات در سال 1396 با هدف توسعه و گسترش علم و دانش در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات با تاکید بر ارتقاء تخصص و مهارت‌ مدیران این حوزه برگزار می‌گردد. باتوجه به افزایش حجم داده‌ها و نقش موثر آنها در تصمیم‌گیری مدیران، صحت، دقت و به تعبیری کیفیت داده‌های در جریان در سازمان، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. از طرفی برای استفاده موثر و کارآمد از داده‌ها، لازم است یک چارچوب منسجم و یکپارچه متشکل از ابعادی نظیر افراد، فرایندها، استانداردها و قوانین مرتبط با مدیریت و جریان داده‌ها در سازمان وجود داشته باشد. چنین چارچوبی یک نگرش داده‌محور را در سازمان تبیین می‌کند که ذیل مفهوم حکمرانی داده‌ها قرار می‌گیرد.
به تعبیری دیگر حکمرانی داده‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل کلیدی در موفقیت یک سازمان در راستای ماموریت‌های واگذار شده و همچنین کاهش مخاطرات در تصمیم‌گیری‌های مدیران خواهد بود. مسلما بهبود سطح توانمندی یک سازمان در تولید و بکارگیری داده‌ها و اطلاعات، و حفظ و توسعه دانش سازمانی بدون درنظر گرفتن جنبه‌های مختلف اجتماعی، اخلاقی، حقوقی، اقتصادی، فنی و مهندسی امکان‌پذیر نخواهد بود. بر این اساس تمرکز پنجمین همایش مدیران فناوری اطلاعات روی موضوع "حکمرانی داده‌ها از دیدگاه علوم و فناوری اطلاعات" خواهد بود.

 

 محور علمی- فناوری
بطور کلی در مراحل مختلف تولید و پردازش داده‌ها در سازمان در نظر گرفتن مؤلفه‌های علمی (از جنبه‌های نظری تا جنبه‌های کاربردی) و  مهندسی در پیدایش و گسترش فناوری اطلاعات و مصنوعات آن از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. به بهبود حکمرانی داده‌ها منجر خواهد شد. ذیل این محور به بررسی دستاوردهای پژوهشی و اجرایی حول رابطة میان حکمرانی داده‌ها و محورهای فرعی زیر پرداخته می‌شود:      
 
·        کیفیت داده و حکمرانی داده‌ها؛
·        مدیریت دانش و حکمرانی داده‌ها؛
·        معماری و فناوری اطلاعات؛
·        امنیت و ایمنی و حکمرانی داده‌ها؛
·        سیستم‌های اطلاعاتی و حکمرانی داده‌ها؛
·        استانداردها و حکمرانی داده‌ها؛
·        داده‌های عظیم و حکمرانی داده‌ها؛
·        حکمرانی داده‌ها و حکمرانی فناوری اطلاعات؛
·        انبارش داده‌ها و حکمرانی داده؛
·        هوش مصنوعی و حکمرانی داده.
 
* محور سیاستی- مدیریتی
در مراحل مختلف تولید و پردازش داده‌ها در سازمان در نظر گرفتن چارچوب‌های مختلف سیاستی، اقتصادی، مدیریتی و حقوقی به بهبود برنامه‌های حکمرانی داده‌ها در هر سازمانی منجر خواهد شد. ذیل این محور به بررسی دستاوردهای پژوهشی و اجرایی حول رابطة میان حکمرانی داده‌ها و محورهای فرعی زیر پرداخته می‌شود:    
 
·        تصمیم‌گیری و حکمرانی داده‌ها؛
·        فرایندهای کسب و کار  و حکمرانی داده‌ها؛
·        مدیریت منابع انسانی و حکمرانی داده‌ها؛
·        برنامه‌ریزی راهبردی و حکمرانی داده‌ها؛
·        ارتباطات سازمانی و حکمرانی داده‌ها؛
·        شبکه‌های اجتماعی و حکمرانی داده‌ها؛
·        مدیریت کیفیت و حکمرانی داده‌ها؛
·        آینده‌نگاری و حکمرانی داده‌ها؛
·        سیاست‌گذاری و حکمرانی داده‌ها؛
·        انتقال فناوری و حکمرانی داده‌ها؛
·        پایش و ارزیابی و حکمرانی داده‌ها؛
·        جنگ سایبری و حکمرانی داده‌ها؛
·        اقتصاد داده‌ها؛
·        امضای دیجیتالی؛
·        تعامل‌پذیری داده‌ها؛
·        دولت الکترونیک.
 
* محور اجتماعی- فرهنگی
در مراحل مختلف تولید و پردازش داده‌ها در سازمان، توجه به ملاحظات و ملزومات اجتماعی، اخلاقی و حقوقی به بهبود برنامه‌ها و تسهیل حکمرانی داده‌ها در هر سازمانی منجر خواهد شد. این ملزومات می‌تواند ذیل دو عنوان قرار گیرد:
الف) حکمرانی در استفاده از داده‌ها: در اینجا مؤلفه‌هایی همچون اولویت‌ها، نیازها و فرصت‌ها در شرایط فعلی یک سازمان را مورد توجه قرار می‌دهد؛ به‌طوری که توسعه استفاده از داده‌ها، نیازهای اصلی در استفاده از داده‌ها، چگونگی ایجاد تمهیدات حکمرانی برای بهره‌وری بیشتر، و توجه به پیامدهای بالفعل و بالقوه در تحقق حکمرانی داده‌ها یا فقدان تحقق آن در یک سازمان را بررسی می‌کند.
ب) چشم‌انداز حکمرانی داده‌ها: تحت این عنوان می‌توان بررسی نمود که حکمرانی داده‌ها باید چه بخش یا بخش‌هایی از واحدهای سازمانی را تحت پوشش قرار دهد، یا چه جنبه‌هایی کلیدی از حکمرانی داده‌ها همچون شفافیت، حریم خصوصی، امنیت داده‌ها، و ارزش داده‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین می‌توان به این مسائل پرداخت که سازمان‌ها برای تحقق حکمرانی داده‌ها باید چه آموزش‌ها و دوره‌هایی را مد نظر قرار دهند، و چه ابعاد اجتماعی، اخلاقی، و حقوقی نوظهوری را برای تسهیل آن بررسی نمایند.
 ذیل این محور به بررسی دستاوردهای پژوهشی و اجرایی حول رابطة میان حکمرانی داده‌ها و محورهای فرعی زیر پرداخته می‌شود:    
 
·        ملاحظات اجتماعی در حکمرانی داده‌ها و استفاده از آن در سازمان؛
·        ملاحظات اخلاقی در حکمرانی داده‌ها و استفاده از آن در سازمان؛
·        ملاحظات حقوقی در حکمرانی داده‌ها و استفاده از آن در سازمان؛
·        شفافیت و حکمرانی داده‌ها؛
·        حریم خصوصی و حکمرانی داده‌ها؛
·        امنیت داده‌ها و حکمرانی داده‌ها؛
·        ارزش داده‌ها و حکمرانی داده‌ها.
 
 و موضوعات مرتبط دیگر.