کنفرانس تحقیقات بازی های دیجیتال؛گرایش ها،فناوری ها و کاربردها

کنفرانس تحقیقات بازی های دیجیتال؛گرایش ها،فناوری ها و کاربردها

Digital Games Research Conference (DGRC)

پوستر کنفرانس تحقیقات بازی های دیجیتال؛گرایش ها،فناوری ها و کاربردها

کنفرانس تحقیقات بازی های دیجیتال؛گرایش ها،فناوری ها و کاربردها در تاریخ ۲ آذر ۱۳۹۶ توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای - دانشگاه علم و صنعت ایران و تحت حمایت سیویلیکا در شهر تهران برگزار خواهد شد.با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می گردد، کلیه مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و شما می توانید با اطمینان کامل، مقالات خود را در این همایش ارائه نموده و از امتیازات علمی ارائه مقاله کنفرانس با دریافت گواهی کنفرانس استفاده نمایید.


بازی‌های دیجیتال در جهان به عنوان یک ابزار جذاب سرگرمی، یک رسانه پرمخاطب، یک راهکار اثربخش آموزشی، یک روش کارآمد بهداشت و سلامت و یک اقتصاد بزرگ، پدیده‌ مهمی محسوب می‌شوند.

صنعت بازی‌های دیجیتال، همچون هر صنعت دیگری برای توسعه و پیشرفت خود نیازمند تحقیق و توسعه بوده و این در حالی است که سهم این صنعت از پژوهش‌های دانشگاهی بسیار ناچیز است.

کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال یا Digital Games Research Conference (DGRC) بزرگترین کنفرانس ایرانی با محوریت بازی‌های دیجیتال است که با رویکردی جامع و میان‌رشته‌ای تلاش می‌کند شبکه پژوهشگران این حوزه را در رشته‌های مختلف، از علوم فنی و مهندسی، پزشکی و هنر تا علوم انسانی، گسترش داده و با خلق هسته‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، دانش تولید شده را به صنعت منتقل نماید.
بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان متولی صنعت بازی‌های دیجیتال، هر ساله با همکاری یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور این کنفرانس را برگزار می‌نماید و مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرِک) به عنوان دبیرخانه این کنفرانس، مأموریت خود را رشد روزافزون این شبکه علمی می‌داند.
در سال 2017، اولین دوره DGRC با عنوان «کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال: گرایش‌ها، فناوری‌ها و کاربردها» با همکاری دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود و در محورهای اصلی اقتصاد، مدیریت و کسب‌وکار، ابعاد رفتاری و اجتماعی، گرافیک رایانه‌ای، هوش مصنوعی، جنبه‌های فنی، الگوریتم‌‌ها و معماری‌ها، پردازش، بازی‌های جدی و بازی‌وارسازی، تعامل‌پذیری و هنر و طراحی، دانش پایه نظری را از طریق پذیرش مقالات حائز صلاحیت، برگزاری پانل‌‎ها، کارگاه‌ها و برقراری ارتباط میان پژوهشگران و صنعت بسط می‌دهد. اختتامیه این کنفرانس در 2 آذرماه 1396 در دانشگاه علم و صنعت خواهد بود.

 

 در محورهای DGRC2017، مهم‌ترین مسائل مرتبط به بازی‌های دیجیتال از زوایای مختلف فنی، هنری، پزشکی و علوم انسانی مدنظر قرار گرفته و در خوشه‌های نُه‌گانه زیر دسته‌بندی شده‌اند:

 
خوشه اول: گرافیک رایانه‌ای و بازی‌های دیجیتال 
- واقعیت مجازی (Virtual Reality-VR) و بازی‌های دیجیتال
- واقعیت افزوده (Augmented Reality-AR) و بازی‌های دیجیتال
- فناوری‌ها و الگوریتم‌های بلادرنگ برای تصویرسازی (Rendering)
- سایه‌زنی و نور
- فناوری‌ها و الگوریتم‌های انیمیشن
- گرافیک بازی‌های موبایلی
- طراحی رابط گرافیکی بازی‌های دیجیتال
- الگوریتم‌های سریع مدل‌سازی و تصویرسازی برای بازی‌های دیجیتال
- الگوریتم‌های محیط گرافیکی و صدا برای فیزیک و موتور بازی‌سازی
- ویدئوهای همه‌جانبه و چند دیدگاهی (Immersive and Multiview Video)

  خوشه دوم: هوش مصنوعی و بازی‌های دیجیتال
- روش‌های فازی در بازی‌های دیجیتال
- هم فرگشتی (Co-evolution) در بازی‌های دیجیتال 
- روش‌های شبکه عصبی در بازی‌های دیجیتال
- مدل‌سازی NPC در بازی‌های دیجیتال
- یادگیری (Learning) در بازی‌های دیجیتال
- تصمیم‌گیری، راهبرد و راهبری (Decision Making,Strategy and Navigation) در بازی‌های دیجیتال
- کاربرد نظریه بازی (Game Theory) در بازی‌های دیجیتال
- طراحی روایی هوشمند (Intelligent Narrative Design)
- شبیه‌سازی ازدحام و جمعیت (Crowd and Flock Simulation)

  خوشه سوم: جنبه‌های فنی، الگوریتم‌ها و معماری‌های بازی‌های دیجیتال
- تولید محتوای روالی (Procedural Content Generation)
- تجربه ایده‌آل (Best Practices) و الگوهای طراحی بازی
- تشخیص و تصحیح ضد الگوها (Anti-patterns) در برنامه‌نویسی بازی‌های دیجیتال
- معماری‌های مبتنی بر عامل (Agent) در بازی‌های دیجیتال
- امنیت بازی‌های برخط (Online) با تکیه بر معماری­‌های نوین
- فناوری‌های بهینه‌سازی بازی‌های دیجیتال
- میان‌افزارها، ابزارها، کتابخانه‌ها و دارایی‌ها
- ارزیابی کیفی (Quality Assessment)
- بازی‌های آنلاین با جمعیت بالا (MMO)
- داده‌کاوی (Data Mining) و بازی‌های دیجیتال
- بازی‌های دیجیتال سیار
- فناوری‌های وب و کاربردهای اینترنتی بازی‌های دیجیتال
- معما‌ری‌ها و تکنیک‌های بازی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی

  خوشه چهارم: پردازش بازی‌های دیجیتال
- پردازش موازی در بازی‌های دیجیتال
- توانمندسازی بازی‌های دیجیتال با معماری CUDA
- محاسبات توزیع شده و بازی‌های دیجیتال
- محاسبات ابری (Cloud Computing) و بازی‌های دیجیتال
 

خوشه پنجم: بازی‌های جدی و بازی‌وارسازی 
- یادگیری و بازی‌های جدی (DGBL,Edugames)
- سلامت و بازی‌های جدی (Health Games)
- تبلیغات و بازی‌های جدی (Advergames)
- مذهب و بازی‌های جدی (Religious Games)
- محیط‌زیست و بازی‌های جدی (Environmental Games)
- نگرش و بازی‌های جدی (Games for Change)
- هنر و بازی‌های جدی (Art games)
- مدیریت بحران (Disaster Management) و بازی‌های جدی
- شبیه‌سازی (Simulation) و بازی‌های جدی
- خانواده و بازی‌های جدی
- مهارت افزایی و بازی‌های جدی (Games Exergames,Training)
- بازی به منظور ارزیابی و تست (Game for Assessment)
 

 خوشه ششم:  ابعاد رفتاری و اجتماعی بازی‌های دیجیتال
- سواد رسانه‌­ای و بازی دیجیتال (Game Literacy)
- کارکرد‌های روانی و ارتباطی واقعیت مجازی (VR)، افزوده (AR) و ترکیبی (MR) در بازی‌های دیجیتال
- هویت (Identity) و بازی‌های دیجیتال
- احساسات (Emotions) و بازی‌های دیجیتال
- جنسیت (Gender) و بازی‌های دیجیتال
- اخلاق (Ethics) و بازی‌های دیجیتال
- تأثیرات روانی بازی‌های دیجیتال
- روش‌های نوین تحقیق در مطالعات بازی‌های دیجیتال
- مخاطب‌شناسی بازی‌های دیجیتال
- اقتصاد سیاسی (Political Economy) و بازی‌های دیجیتال
- دیپلماسی رسانه‌ای (Media Diplomacy) و بازی‌های دیجیتال
- رفتارهای جامعه پسند (Prosocial Behavior) و بازی‌های دیجیتال

خوشه هفتم: تعامل‌پذیری در بازی‌های دیجیتال
- تجربه بازیکن (Player Experience)
- طراحی تجربه کاربری (User Experience-UX)
- مدل‌سازی هیجان کاربر (Player Emotion Modelling)
- تعامل انسان و رایانه (Human Computer Interaction-HCI) در بازی‌های دیجیتال
- تعاملات عاطفی و شناختی انسان و دیجیتال در بازی‌های دیجیتال
- رابط کاربری بازی‌های دیجیتال (User Interface-UI)
- محیط­‌های تعامل‌پذیر (Context-dependent Interactive Environments)
- فناوری‌های پوشیدنی (Wearable Technologies) و بازی‌های دیجیتال

خوشه هشتم: هنر و طراحی بازی‌های دیجیتال
- طراحی هنری بازی‌های دیجیتال
- طراحی کاراکتر در بازی‌های دیجیتال
- داستان‌گویی (Storytelling) در بازی‌های دیجیتال
- صدا و موسیقی بازی
- طراحی فضا و جلوه‌های ویژه بازی‌ها
- نظریه‌­های سرگرمی (Theory of Fun)
- نظریه بازی (Game Theory)
- طراحی رابط کاربری (UI)

  خوشه نهم: اقتصاد، مدیریت و کسب‌و‌کار در بازی‌های دیجیتال
- سیاست‌گذاری در صنعت بازی‌های دیجیتال
- توسعه اقتصادی پایدار (Sustainable Economic Development) از طریق بازی‌های دیجیتال
- بازاریابی، تبلیغات و مطالعه رفتار مصرف‌کننده بازی‌های دیجیتال
- مالکیت فکری (Intellectual Property-IP) و مسائل حقوقی مرتبط با کسب‌وکار بازی‌های دیجیتال
- پول‎سازی (Monetization) در بازی‌های دیجیتال
- تجارت الکترونیک و بازی‌های دیجیتال
- کارآفرینی (Entrepreneurship) و بازی‌های دیجیتال
- مدیریت پروژه در بازی‌های دیجیتال
- آینده‌پژوهی بازی‌های دیجیتال
- تأمین مالی برای بازی‌های دیجیتال
- جمع سپاری (Crowdsourcing) در بازی‌های دیجیتال
- مدیریت اکتساب فناوری (Technology Acquisition Management) در بازی‌های دیجیتال
- آموزش و مدیریت منابع انسانی در ساخت بازی‌های دیجیتال