آمار مقالات کنفرانس
تعداد کل مقالات: 190تعداد صفحات کتابچه مقالات: 4354
تعداد نمایش مقالات: 373300
کنگره ملی علوم انسانی
کنگره ملی علوم انسانی در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ توسط ،پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در شهر تهران برگزار گردید. شما می توانید برای دریافت کلیه مقالات پذیرفته شده در این کنفرانس به صفحه مجموعه مقالات کنگره ملی علوم انسانی مراجعه فرمایید.
کلیه حقوق برای مجموعه سیویلیکا محفوظ است© - Symposia
مقالات پذیرش شده در کنگره ملی علوم انسانی
علوم انسانی و رسالت انسان (علوم انسانی و تحول فرهنگی و معنوی جامعه معاصر)
علم خوب در علوم انسانی چه نوع علمی است؟ پرسشی درست یا غلط
فراتر از تجربه (بازکاوی مبادی علوم انسانی)
ماهیت علوم انسانی و رو ششناسی آن
جایگاه و کارکرد تکنیک زاویه بندی در تحقیقات علوم انسانی
تحلیل گفتمان به مثابه یک روش تحقیق در علوم انسانی
رفتار استنادی در حوزه علوم انسانی و چال شهای علم سنجی وژئوپولتیک اطلاعات
ارزیابی نظری روائی معرفت علمی علوم انسانی در ایران
هرمنوتیک و روش شناسی علوم انسانی
منزلت علوم انسانی در کشور
بررسی منزلت علمی علوم انسانی در میان سایر رشته های علمی
جایگاه علوم انسانی در میان شاخه های مختلف علوم و بایسته های آن درنظام جمهوری اسلامی ایران
جایگاه تاریخی علوم انسانی
نگرش متخصصین رشت ههای علوم دیگر درباره پژوهش در علوم انسانی
جستاری در اهمیت و ارزش علوم انسانی و رابطه آن با علوم طبیعی
بررسی نگرش دانشجویان نسبت به نظام آموزش علوم انسانی در ایران
علوم انسانی: جهت دهنده و فضای رشد علوم مهندسی
آیا علوم انسانی پزشکی Medical humanities یک رویکردبینارشته ای (interdisciplinary) است؟
مناسبات علوم انسانی و علوم تجربی نقش علوم تجربی در استنباط و اجتهاد فقهی
مفاهیم متافیزیکی و علوم تجربی
نقش علوم انسانی و آموزش آنها در ارتقاء فرهنگی و اجتماعی جامعه
نقش علوم انسانی و رشته های آن در ارتقاء فرهنگی و اجتماعی جامعه
نقش علوم انسانی در ارتقاء فرهنگی و اجتماعی جامعه
نقش تحقیقات انسانی در حفظ بهداشت روانی جوانان ایران
نقش علوم انسانی در تحول پارادایمی طب
الأدب الحدیث صدی الحیاه الاجتماعیه
نقش علوم انسانی در چشم انداز بیس تساله جمهوری اسلامی ایران وراهکارهای عملیاتی ساختن آن
نقش علوم انسانی در سیاست ها و برنام ههای توسعه ایران
نقش علوم انسانی در جنبش نرم افزاری
چشم انداز بیست ساله وجنبش نرم افزاری در زمینه علوم انسانی
بررسی نظام آموزش عالی کشورهای جهان و ایران
جایگاه و نقش فعالی تهای عملی ( کارآموزی) دربرنامه های درسی رشته های علوم انسانی
بررسی کیفیت آموزشی دوره های دکتری علوم انسانی دانشگاه شیراز در دو دوره زمانی
جایگاه کشورهای جهان سوم در انتشار تولیدات علمی جهان (مطالعه موردی: کشور جمهوری اسلامی ایران)
جایگاه برخی از رشت ههای علوم انسانی در نظام های رد هبندی کتابخانه
گزارشی از وضعیت متون درسی و کمک درسی رشته زبان وادبیات فارسی و زبان های باستانی در دانشگا ههای ایران در ده سال گذشته
نقد ادبی و جایگاه آن در دانشگا ههای کشور
بررسی پیوستگی و هدفمندی کتا بهای درسی فارسی و متون دوره راهنمایی و دبیرستا نهای ایران
زبان و ادبیات فارسی: غریب کاروان مهرورزی ها
تأثیر شعر در دگرگونی احوال و تصمی مگیری افراد
اینترنت و ادبیات
تأملاتی پیرامون وضعیت رشته زبا نشناسی و آموزش زبان های خارجی در ایران
جای دانش آموختگان رشته زبا نشناسی در ایران کجاست؟
گزارشی از وضعیت متون درسی و کمک درسی رشته زبان وادبیات عربی در دانشگاه های ایران در ده سال گذشته
آموزش زبان عربی در ایران اهداف، چالش ها، راهکارها
نقش و جایگاه زبان عربی در علوم انسانی
هماهنگی دستور زبان عربی و دستور زبان فارسی در فرایند برنامه ریزی درسی
گزارشی از وضعیت متون درسی و کمک درسی رشته تاریخ، باستان شناسی و هنر در دانشگاه های ایران در ده سال گذشته
تأملی در پار های مسایل بنیادین باستان شناسی
جایگاه ژئومورفولوژی و مطالعات آن در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
جغرافیا اولین دانش بشری و علم رفع نیازهای انسانی (تباین جغرافیای اروپایی و قرآنی )
گزارشی از وضعیت متون درسی و کمک درسی رشته اقتصاد دردانشگاه های ایران در ده سال گذشته
تحلیلی بر جایگاه اقتصاد دانش محور در آموزش عالی و اشتغال (چالش ها، فرص تها و چشماندازها)
گزارشی از وضعیت متون درسی و کمک درسی رشته روان شناسی در دانشگا ههای ایران در ده سال گذشته
گزارشی از وضعیت متون درسی و کمک درسی رشته علوم اجتماعی در دانشگا ههای ایران در ده سال گذشته
وضعیت علوم اجتماعی جدید در ایران
جایگاه نقد در آموزش علوم اجتماعی به عنوان بستری برای توسعه علمی - فرهنگی
فرآیند جامعه پذیری، معلم علوم اجتماعی و توسعه اجتماعی
گزارشی از وضعیت متون درسی و کمک درسی رشته علوم تربیتی در دانشگاههای ایران در ده سال گذشته
زیرساخت های مدرن علوم تربیتی
رشته های علوم انسانی با تأکید بر علوم تربیتی در نظام آموزش عالی
بررسی سیر پیدایش و گسترش مجلات در حوز ههای علوم تربیتی و روان شناسی در ایران
گزارشی از وضعیت متون درسی و کمک درسی رشته علوم سیاسی در دانشگاه های ایران در ده سال گذشته
وضعیت علوم سیاسی در ایران معاصر: نسبت علوم سیاسی درکشور با علوم انسانی در غرب: رشته علوم سیاسی در دانشگا ههای ایران و آمریکا
مطالعات سیاسی وحوزه علمیه قم
گزارشی از وضعیت متون درسی و کمک درسی رشته فقه و حقوق در دانشگا ههای ایران در ده سال گذشته
گزارشی از وضعیت متون درسی و کمک درسی رشته فلسفه وکلام، ادیان و عرفان در دانشگا ههای ایران در ده سال گذشته
گزارشی از وضعیت متون درسی و کمک درسی رشته مدیریت دردانشگاه های ایران در ده سال گذشته
مدیر دولتی کیست؟ و در کجا تربیت میشود؟
علوم انسانی اسلامی؛ ضرور تها، مبادی و نظریه سازی
ضرورت های بنیادی و استراتژیک بوم یسازی علوم انسانی درجمهوری اسلامی ایران(ج.ا.ا)
علوم انسانی – اجتماعی از بحران تا بومی سازی:انتقادات و راهکارها
تعاملات دو سویه اسلامی کردن دانشگاه ها و تقویت علوم انسانی
ملاحظاتی نقادانه درباره دو مفهوم علم دینی و علم بومی
مشکله علم و دین از کجا ناشی می شود؟
اجتهاد به مثابه فرایند کشف و تولید علوم انسانی اسلامی
علوم انسانی دینی
چالش ها و پرسش های انسان شناسی ایرانی
ضرورت تکوین پارادایم در ایجاد علم اقتصاد بومی
روش نظریه پردازی علم اقتصاد اسلامی
تفاوت نگرش به ماهیت و محتوای علوم انسانی از دیدگاه مادی گرایی غرب وابتناء به حکمت الهی در جمهوری اسلامی ایران (با تأکید بر علم اقتصاد)
ضرورت و چالش های اساسی در بومی سازی روان شناسی در کشور اسلامی ایران
چارچوب های جامعه شناسی دینی و سؤالاتی درباره آن
امکان بومی سازی علوم انسانی و رشته های آن با تأکید بر علوم سیاسی ( چالشها و راهکارها )
گامی به سوی تحول در الگوی تولید علوم تربیتی:بررسی انتقادی الگوی تباین معرفتی با تعالیم دینی
دیدگاه برنامه درسی فطری- معنوی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
بومی سازی؛ رویکردی فرهنگی به بومی سازی الگوهای مدیریت
مدیریت منابع انسانی در حکومت اسلامی
بررسی مضامین اسلامی و شرقی در آثار نویسندگان بزرگ روسیه (بررسی موردی آثار آلکساندر پوشکین، لف تالستوی و ایوان بونین)
علوم انسانی در بستر نگر شهای فرهنگی ایستایی و پویایی
آسیب شناسی علوم انسانی در ایران
آسیب شناسی کاربرد روش های تجربی در علوم انسانی
تولید علوم انسانی به زبان بین المللی:ارزش، ضد ارزش یا بی ارزش؟ بازخوانی انتقادی موانع جهش علمی ایران در حوزه علوم انسانی
راه دشوار علوم انسانی بررسی جریا نها و گفتما نهای تحول خواه در عرصه علوم انسانی
تأملی جامعه شناختی بر موانع توسعه علوم انسانی در ایران
آسیب شناسی علوم انسانی و راهکارهای غلبه برآن
عدم گرایش جوانان به علوم انسانی
آسیب شناسی نوستالوژیک علوم انسانی: رویکرد سخت افزاری و نرم افزاری
موانع رشد و پویایی علوم انسانی در ایران
آسیبشناسی در حوزه علوم انسانی از منظر عدم تطابق محتوا و ساختار با پارادایمها
آسیب ها و موانع علوم انسانی در ایران
مبانی بحران متدلوژیک علوم انسانی و هایپوتز تغییر معرف تشناختی از دیدگاه مطالعات زبان انگلیسی
بررسی تأثیر نظام آموزشی متوسطه بر تقاضای اجتماعی آموزش عالی (از دیدگاه شرکت کنندگان مجاز به انتخاب رشته درکنکور 83-82
ارتباط بین نظام آموزشی متوسطه و پیش دانشگاهی با آموزش عالی کاستی ها و نقائص
رفتار اطلاع یابی و میزان استفاده اعضای هیئت علمی علوم انسانی از پایگاه های اطلاعاتی:مطالعه موردی دانشگاه شیراز
بازنگری در جایگاه، اجرا و ترویج ویرایش فنی در وزارت آموزش و پرورش، و نقش آن در گسترش علوم انسانی
بررسی جو سازمانی از نظر دانشجویان علوم پزشکی سمنان
تبیین رابطه آموزش عالی و فرهنگ تأثیر مبانی در ایفای نقش فرهنگی دانشگاه
آسیب شناسی علوم انسانی
بررسی وضعیت و نقش رسال ههای تحصیلات تکمیلی در تولید علم
چالش های فراروی تحقیقات در حوزه علوم انسانی
پژوهش درنظام آموزش عالی،چال شهاو راهکارها
مشکلات ارزشیابی فرآیند آموزش علوم انسانی در ایران
توسعه تحقیق رهیافت تحقق توسعه ملی و بررسی موانع ساختاری پژوهش در علوم انسانی
مقایسه تطبیقی عملکردتحصیلی دانش آموختگان شاخه نظری نظام جدید: لزوم راهنمایی و هدایت استعداد های تحصیلی به حوزه علوم انسانی
بررسی کتب درسی به لحاظ پرورش وتقویت روحیه تحقیق وفرهنگ علم گرایی در دانش آموزان (تحلیل محتوای موردی کتب رشته علوم انسانی دوره دبیرستان)
بررسیِ موانع فراروی تحقیق، در حوزه علوم انسانیِ کشورهای درحال توسعه (با تأکید بر ایران
وضعیت آموزش و پژوهش در دانشگاهها: تأملی برنظردانشجویان درباره چالش ها و نارسای یهای علوم انسانی و راهبردهای توسعه کیفی آن
آسیب شناسی و واکاوی نقش علوم انسانی در توسعه همه جانبه کشور
مشکلات آموزش وپیشبرد تحقیق درعلوم انسانی
بررسی رابطه خلاقیت و میزان ذهنیت فلسفی در مدیران مدارس سه مقطع ابتدایی،راهنمایی و دبیرستان شهرستان سنندج در سال تحصیلی 84-85
مقایسه انتقاد سازنده و عوامل موثر برآن بین دانشجویان دختر ورزشکارو غیرورزشکاردانشگاه آزاد اسلامی مشهد
بررسی تحلیل شناسایی نقاط انحراف در فرایندآموزش رشت ههای مدیریت در نظام آموزش عالی کشور
شکاف های کیفیت خدمات آموزشی در رشته مدیریت صنعتی
ضرورت اصلاح وبازنگری برنامه درسی رشته حقوق درمقطع کارشناسی
آسیب شناسی سرفصل، متون و منابع آموزشی درس تفسیر قرآن کریم،گرایش علوم قرآن و حدیث
مطالعه تطبیقی میزان آمادگی مدیریت دانش آموختگان مدیریت ورشته های فنی دانشگاهها
نقدی بر کتب زبان انگلیسی برای مقاصد خاص؛بررسی زبان عمومی دانشگاه
علل و پیامدهای گسست علم اقتصاد از دیگر رشت ههای علوم انسانی در ایران
حقوق و نقش آن در پیشرفت علوم و فنون
آسیب شناسی علم جغرافیادرایران (مطالعه موردی:گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی)
آسیب شناسی آموزش حقوق در ایران (رشته های دستگاهی، نظام اجرایی، متون و سرفص لهای آموزشی)
روششناسی پژوهش در روانشناسی و علوم تربیتی ایران نیازمند فلسفه خرد گرایی مینوی و علمی است
آسیب شناسی علوم انسانی ورشت ههای آن اصلاح ساختار کلاس با نظر به رشته علوم اجتماعی
چالش های موجود رشته های مدیریت و ارائه الگو یآموزش مدیریت چند مرحل های
مطالعه تطبیقی برنامه درسی دوره دکتری رشته برنامه ریزی درسی ایران با دانشگاه های خارج از کشور
ضرورت بازبینی انتقادی دروس کارشناسی علوم سیاسی
موانع جامعه شناسی در ایران و را ههای ارتقاء آن
علوم انسانی در ایران و راه های ارتقاء آن
تفکرنظام گرا؛پیش نیاز توسعه پژوهش در حوزه علوم انسانی
آگاهی بخشی و نقادی: بنیادی ترین کارکردهای علوم انسانی
روش شناسی لاکاتوشی راهی برای حل معضل روششناختی تحقیقات علوم انسانی (مطالعه موردی علم اقتصاد در ایران)
درباره اهمیت روش تحقیق و کاربرد آن
تفکر خلاق ؛ضرورت ها، راهکارها و پیامدهای آن
بررسی زمینه های پایدار مدیریت خلاقیت
ضرورت ترویج تفکر انتقادی و خلاق در جامعه امروز
رعایت حقوق و تکالیف متقابل افراد در بهره گیری از محیط زیست سالم
الگوی تأثیر: پیشنهادی برای افزایش ضریب تأثیر پژوه شهای علوم انسانی در توسعه جامعه
آموزش و پژوهش کارآفرینی، راهکاری برای ارتقاء رشته های علوم انسانی
بررسی گرایش دانشجویان رشت ههای علوم انسان یبه تفکر انتقادی:ارائه چارچوب مفهومی برای پرورش تفکر انتقادی دانشجویان علوم انسانی
تحلیل اقلیم شناختی کرم خوشه خوار انگور در شهرستان میمه
مدل مفهومی نقش فناوری کامپیوتر و اینترنت در ترویج و تشویق تفکر انتقادی و خلاق در دانش آموزان
راهکارهای ارتقاء علوم انسانی و رشته های آن در کشور، ترویج تفکر انتقادی و خلاق
راهکارهای ارتقاءعلوم انسانی وآسیب شناسی آن
راهکارهای ارتقاءعلوم انسانی؛ترویج تفکرانتقادی وخلاق
شیوه های آموزش تفکر انتقادی و خلاق و ترویج آن در رشته های علوم انسانی
تفکر انتقادی
مدیریت فرآیند ترسیم نقشه جامع علمی کشور:رویکردی نظام مند و متوازن به رشته های علمی دانشگاه ها
بررسی جایگاه علوم انسانی در نظام آموزشی، پژوهشی و مدیریتی کشور و ارائه راهکارهای ارتقاء آن با استفاده از مدل SWOT
آموزش عالی و ایجاد قابلیت در دانشجویان رشته های علوم انسانی
برنامه ریزی آموزش عالی به مثابه مدیریت چشم انداز فردا
تحول در نظام آموزش عالی و خاستگاههای آن (با رویکرد به ابعاد مدیریتی)
استانداردسازی پیش شرط ضروری اعتبارسنجی در ارتقاء کیفیت نظام آموزش عالی
ترویج تفکر انتقادی و خلاق
بستر سازی افزایش اثربخشی رشت ههای علوم انسانی با کاهش موانع ادراک متقابل سایر رشته ها
آموزش علوم انسانی به دانشجویان پزشکی:ضرورت، روش ها و چالشها
ارزیابی میزان آگاهی بخشی وایجادانگیزه اطلاعات زبانشناختی درس زبان فارسی دردانش آموزان مقطع متوسطه
استوارسازی بازخورد دانش پژوهانه و گسترش فرهنگ دانش پژوهی:راه کاری برای بهبود دانش پژوهی در زمینه های انسانی
تحلیل جامعه شناختی نقش انجمن های علمی در فرایندسیاست گذاری آموزشی و پژوهشی کشور
نقش نهادهای کشور در ارتقاء علوم انسانی (دانشگاه ها)
نقش دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی در ارتقاء علوم انسانی
نقش نهادهای کشور در ارتقاء علوم انسانی دانشگاه ها و حوزه ها
نقش مطالعات میان رشته ای دراعتلاءعلوم انسانی
میان رشته ای شدن الگوهای پژوهشی در حوزه علوم انسانی
ادبیات و تحقیقات میان رشته ای
ادبیات و هنرپسا استعمار و لزوم گنجاندن آن دربرخی رشته های علوم انسانی و هنر
چگونگی کاربردی نمودن سیره پیامبر اعظم (ص) در محتوای درسی و کمک درسی آموزشی و پرورش کشور جمهوری اسلامی ایران
طراحی و ارائه رویکرد جامع تلفیق برنامه های درسی در حوزه علوم انسانی
ضرورت تکوین و تدوین فلسفه هنر اسلامی (چالشها و راهکارها)
بازاندیشی ساختار و محتوای دروس علوم اقتصادی در آموزش عالی ایران
تاثیر کشورشناسی بر میزان فراگیری زبانهای خارجی
مهندسی مجدد فرایند دانش آموختگی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی
بررسی مسائل زبا نهای خارجی،به ویژه زبان و ادبیات فرانسه، در مقاطع تحصیلات تکمیلی و راهکارهای ارتقاء آنها در دانشگاه های کشور
کاربردی و تخصصی کردن آموزش زبان و ادبیات عربی در دانشگاه
تجربه آزمایشگاه وکارگاه علوم سیاسی؛ راهکارهایی برای بازنگری و بازنویسی علوم سیاسی در ایران
تأثیر تدریس دروس تخصصی رشته های الهیات به زبان عربی (از متون اصلی) در نیل به اهداف تحصیلی
کارآفرینی رشته های مدیریت در کسب و کارهای کوچک و متوسط
بررسی عوامل انسجام زبان فارسی در متون دانشگاهی با تکیه بر متون شیمی آلی
نقش وجایگاه کتابخانه های عمومی درعدم بازگشت نوسوادان به دوران بیسوادی وتقویت سوادآنها
نقش حوزه های علمیه در زمین هسازی ارتقاء علمی کشور