سومین کنفرانس ملی فضای سایبری و تحولات فرهنگی

سومین کنفرانس ملی فضای سایبری و تحولات فرهنگی

پوستر سومین کنفرانس ملی فضای سایبری و تحولات فرهنگی

سومین کنفرانس ملی فضای سایبری و تحولات فرهنگی در تاریخ ۱۵ تیر ۱۳۹۶ توسط سازمان اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی و تحت حمایت سیویلیکا در شهر تبریز برگزار گردید.این همایش تحت حمایت سیویلیکا بوده است و به محض اتمام مراحل نمایه سازی، مقالات آن از طریق همین پایگاه منتشر خواهد شد.


دبیر کنفرانس: دکتر محسن حیدریان

عصر اطلاعات نه تنها موجب گردش اطلاعات شده است، بلکه ارزشهای فرهنگی و اخلاقی را نیز بین جوامع به گردش درآورده است. تجدد، دگرگونی، تحول، کم رنگ شدن و تهاجم اشکال مختلفی از تاثیرگذاری فضای سایبری بر فرهنگ و اخلاق شهروندان است. لذا بدیهی است هر جامعه ای باید در تولید محتوی فرهنگی و اخلاقی مطلوب تلاش نماید. البته این تولید محتوی بدون دانش و خردورزی مناسب حاصل نخواهد شد. سومین کنفرانس ملی فضای سایبری و تحولات فرهنگی ضمن احترام به نقاط قوت عصر اطلاعات، تلاش می کند زمینه مناسبی برای تعامل و هم اندیشی صاحب نظران عرصه فرهنگ، اخلاق و فضای سایبری ارائه نماید.

 

 

محورها، شاخه­ ها و زمینه­ های سومین کنفرانس ملی فضای سایبری و تحولات فرهنگی:
-شناسایی عناصر سازنده و موثر فضای سایبری بر فرهنگ (وبلاگ­ها، شبکه­ های اجتماعی، رسانه­ های مجازی، تلویزیون اینترنتی، محتوی مجازی، آموزش مجازی، دولت الکترونیک، صنایع چند رسانه ای، صنعت سینما، رسانه های ماهواره ای)
- تعامل فرهنگ و فضای سایبری (انتشار مطلوب و قانونمند عقاید، رعایت ضوابط تعامل در فضای مجازی، استفاده مناسب از ظرفیت­های سایبری، انتشار منطقی و مطلوب عقاید، همکاری­های گروهی سازنده، تجدید ارزش­ها)
- فضای سایبری و تحولات امور فردی و اجتماعی شهروندان (هویت­ یابی حقیقی و حقوقی مجازی، اخلاق فضای سایبری، مدرنیسم مجازی، آموزش­های همگانی سایبری، گرایش­های دینی و اعتقادی، قومیت گرایی سایبری، دانشگاه و فضای سایبری، خانواده و فضای سایبری)
-نقش الگوهای مثبت فرهنگی در فضا و جرایم سایبری (جرم شناسی سایبری، ریشه یابی جرایم رایانه­ ای، زمینه­ های خانوادگی و اجتماعی جرایم رایانه­ ای، مبانی فرهنگی جلوگیری از وقوع جرایم رایانه ­ای) 
-  تعامل فرهنگی فضای سایبری و اقتصاد (تاثیر محصولات فرهنگی سایبری بر خروج ارز از کشور، الگوهای فرهنگی سایبری و رونق اقتصادی، ظرفیت های فرهنگی سایبری در اشتغال زایی، فرهنگ سازی تجارت الکترونیک، تعامل سه طرفه گردش آزاد اطلاعات، گردش سرمایه و جریانهای فرهنگی)
- تحلیل الگوهای فرهنگی- سایبری از منظر علوم شناختی (Cognitive Science): مدلهای شناختی علمی، تحلیلی و کاربردی نظریه­ های روان‌شناسی، فلسفه ذهن و فکر، عصب‌شناسی، زبان‌شناسی، انسان‌شناسی، علوم رایانه و هوش مصنوعی در تدوین، مدلسازی و پیاده سازی الگوهای رفتاری و کارکردی فرهنگی-سایبری
(علوم شناختی به پژوهش علمی دربارهٔ ذهن و مغز انسان می پردازد و موضوعی بین رشته ای در حوزه های روان‌شناسی، فلسفه ذهن و فکر، عصب‌شناسی، زبان‌شناسی، انسان‌شناسی، علوم رایانه و هوش مصنوعی است. به عنوان مثال از جمله اهداف اصلی این رشته پژوهش در زمینه بینایی، تفکر و استدلال کردن، حافظه، توجه، یادگیری، و مباحثی مربوط به زبان می‌باشد که همگی از عوامل مهم در شکل دهی الگوهای فرهنگی در فضای سایبری هستند)
- مدلسازی ریاضی و کامپیوتری الگوهای فرهنگی – سایبری
- معضلات و چالش های معاصر فرهنگی – سایبری: جنگ تمدنها، بصری شدن فرهنگ جامعه، گفتگوی تمدنها، تعامل نسبیت گروی فرهنگی و اخلاقی،

 

محورهای ویژه:
دبیرخانه کنفرانس در خصوص محورهای ویژه ذیل، که در حال حاضر بخشی از چالش های فرهنگی و اخلاقی جوامع مختلف هستند، به صورت ویژه مقاله می پذیرد. مقالات مرتبط با این محورها در مجلات علمی پژوهشی داخل به چاپ خواهند رسید و نیز جوایز ارزنده ای به آنها تعلق خواهد گرفت: