نخستین کنگره ملی روان شناسی ترافیک(یادبود دکتر مهدی خانبانی)

نخستین کنگره ملی روان شناسی ترافیک(یادبود دکتر مهدی خانبانی)

The first National Congress of Psychology traffic

پوستر نخستین کنگره ملی روان شناسی ترافیک(یادبود دکتر مهدی خانبانی)

نخستین کنگره ملی روان شناسی ترافیک(یادبود دکتر مهدی خانبانی) در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۶ تا ۲۲ آذر ۱۳۹۶ توسط دانشگاه شهید بهشتی و تحت حمایت سیویلیکا در شهر تهران برگزار گردید.این همایش تحت حمایت سیویلیکا بوده است و به محض اتمام مراحل نمایه سازی، مقالات آن از طریق همین پایگاه منتشر خواهد شد.


کنگره ملی روانشناسی ترافیک(یادبود دکتر مهدی خانبانی)
تصادف رانندگی  به حادثه ترافیک خیابانی و یا جاده‌ای می‌گویند که در آن حداقل یک وسیله نقلیه خیابانی با یک وسیله نقلیه دیگر، یا با یک کاربر (استفاده‌کننده) راه دیگر، یا یک جسم ثابت در کنار جاده، ویا با خودرو دیگر که معمولاً آسیب مالی یا جانی در پی دارد، برخورد کرده باشد. تصادفات یکی از عوامل اصلی مرگ در کشورهای جهان می‌باشد.آمارها نشان می دهد در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته می‌شوند، در حالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ تن کشته می شوند. به گزارش خبرنگار مهر، اگر میانگین ۲۳ تا ۲۷ هزار کشته در حوادث رانندگی در طول سال را همراه با میانگین ۲۵۰ هزار زخمی این حوادث در نظر بگیریم، گویی هر سال در ایران یک زلزله بزرگ با این مقدار کشته و زخمی اتفاق می‌افتد. هم‌چنین تعداد تلفات جاده‌ای کشور در سال با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری ‌می‌کند. بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی ایران، کشور ما از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده است.
در مقایسه با برخی از کشورهای آسیایی می‌توان گفت میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر ترکیه است.
عواملی چون نوشیدنی الکلی مصرف داروهای خواب‌آور دخانیات و خواب آلود بودن خوردن و آشامیدن در حین رانندگی همین‌طور دید چشم می‌توانند همیشه مشکل ساز باشند. تصادف‌های رانندگی همواره می‌تواند علتهای گوناگون دیگری چون خرابی سیستم ترمز، فرسوده بودن ماشین، کم نور بودن چراغ ها و.. داشته باشند. گاهی هم عوامل محیطی مثل آب و هوا یا خرابی جاده زمینه ساز حادثه می‌شود؛ ولی در بسیاری از زمینه‌ها همواره اشتباه‌های انسانی از نخستین علل تصادفات بشمار می‌آیند.
 با توجه به آمار و اطلاعات موجود، سوانح رانندگی به عنوان نهمین عامل عمده مرگ و میر در جهان شناخته شده است )گرجی، (.۱۳۹۰
بر اساس محورهای پنج گانه ی DSM IV واکنش های روان شناختی افراد خانوادۀ قربانیان سوانح رانندگی ، فقدان رغبت و انرژی برای فعالیت، احساس گناه، افکار عود کننده مرگ و خودکشی، احساس ناامیدی و بی ارزشی خواهد بود.در توجیه این مطلب می توان گفت که مرگ های ناگهانی، خشن و غیرطبیعی همچون مرگ های ناشی از سوانح، بیش از مرگ های طبیعی در افراد بازمانده تاثیر می گذارند.
هر راننده‌ای‌ ممکن است در‌ طول‌ دوران رانندگی خـود در یـک حادثه رانندگی درگیر شده باشد و بسیاری از افرادی که درگیر حادثه‌ جدی‌ شده‌اند‌ ممکن اسـت تـنها رانندگی‌ خطرناک داشته باشند و دچار‌ اخـتلال‌ روانـپزشکی‌ خاص‌ یـا‌ حـتی رفـتار مجرمانه نباشند. هرچند که در برخی کشورها مـطالعاتی در مـورد رانندگی افراد مبتلا به اختلالات‌ روانپزشکی و مقایسه تعداد تصادفات آنها با افراد سـالم انـجام شده است.با‌ این حال‌ جلوگیری از رانندگی چـنین افرادی از لحاظ اخلاقی هـنوز زیـر سوال است (GerardMelissande,۲۰۰۱:۳۶-۳۹) لذا اهمیت این موضوع آشکار است که روانشناسان باید در حوزه کاهش این حادثه ها از طرق متفاوت اقدام نمایند.

محورهای کنگره:

(1    عوامل مرتبط با رفتار های حادثه ساز ترافیکی (روانشناختی، جسمانی، اجتماعی، فرهنگی)
(2    ارزیابی صلاحیت و توانمند سازی روانشناختی منابع انسانی حوزه ترافیک 
(3    شیوه ها و مدلهای آموزشی برای تغییر نگرش و رفتارهای ترافیکی
(4    درمان آسیب ها و اخنلالات مرتبط با ترافیک
(5    جنبه های روانشناختی قوانین و مقررات ترافیکی
(6    آسیب شناسی قانون گریزی و تخلفات ترافیکی
(7    روانشناسی ترافیک در ایران و جهان
(8    آثار روانشناختی ایمنی جاده بر کاهش سوانح ترافیکی
(9    روانشاسی ترافیک و اقتصاد مقاومتی (ظرفیت ها و کارکردها)
(10    نقش متغیر های روانشناختی در طراحی و مهندسی صنعت حمل و نقل