نخستین همایش ملی توانمندسازی فردی اجتماعی افراد با نیازهای ویژه

نخستین همایش ملی توانمندسازی فردی اجتماعی افراد با نیازهای ویژه

پوستر نخستین همایش ملی توانمندسازی فردی اجتماعی افراد با نیازهای ویژه

نخستین همایش ملی توانمندسازی فردی اجتماعی افراد با نیازهای ویژه در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۹۳ تا ۲۴ مهر ۱۳۹۳ توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات و تحت حمایت سیویلیکا در شهر قائنات برگزار گردید.این همایش تحت حمایت سیویلیکا بوده است و به محض اتمام مراحل نمایه سازی، مقالات آن از طریق همین پایگاه منتشر خواهد شد.


اهداف همایش:

- ایجاد فضای مناسب علمی برای اساتید و متخصصین بین رشته ای (روان­شناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، علوم توان­بخشی، علوم فنی – مهندسی و...) به منظور تبادل یافته های جدید بنیادی و کاربردی در ارتباط با توان افزایی و توانمندسازی افراد با نیازهای ویژه و خانواده های آنان

- ایجاد فضای مناسب علمی و کاربردی به منظور حضور وگزارش مسئولین سازمان­های دولتی و غیر دولتی جمهوری اسلامی ایران اعم از مراکز آموزشی و پرورشی (وزارت آموزش و پرورش، و هم­چنین وزارت ورزش و جوانان)، سازمان بهزیستی، شهرداری ها، سازمان نظام روان­شناسی و سمن­ها (سازمان های مردم نهاد علمی و حمایتی از قبیل انجمن حمایت از معلولین )از برنامه ها و فعالیت های مرتبط با توان افزایی و توانمند سازی افراد با نیازهای ویژه و خانواده های آنان.

- تعیین جایگاه کنونی افراد با نیاز های ویژه در عرصه های فردی –­ خانوادگی– اجتماعی– فرهنگی– شغلی و...

- تعیین نقش فعالیت های علمی – پژوهشی و هم­چنین نقش حمایتی سازمان ها و ارگان های بند" ب"در توان افزایی وتوانمند سازی افراد با نیاز های ویژه، از طریق انجام فعالیت های پژوهشی( بررسی و آزمون و به کار گیری شیوه های موثر پزشکی، روان­پزشکی و روان­شناختی، توان­بخشی، فنی و مهندسی و ...،) جهت پیشگیری های سطح اول و دوم و سوم و هم­چنین کاهش محدودیت و یا ناتوانایی های این افراد

- ایجاد فضای مناسب جهت انتقال تجربیات متخصصان و پژ‍وهشگران مرتبط با مسائل افراد با نیازهای ویژه به مشاوران، روان شناسان، مربیان و کارشناسان سازمان­ها از طریق برگزاری کارگاه­های تخصصی

 

محورهای همایش:

  1. انواع اختلالات

    میزان شیوع و شیوه های نوین در پیش­گیری یا سنجش و شناسایی انواع اختلالات شامل: 
    اختلالات یادگیری (تحولی و تحصیلی) 
    اختلالات فراگیر تحولی(اوتیسم، آسپرگر، رت، از هم پاشیدگی دوران کودکی) 
    اختلالات رفتاری(نافرمانی مقابله ایریا، اختلال سلوک، ADHD ) 
    نقایص حسی( نابینایی، ناشنوایی، چند معلولیتی، نقائص جسمی- حرکتی) 
    کودکان و نوجوانان آسیب دیده اجتماعی(بی سرپرست، بدسرپرست، مهاجرین و کودکان کار)
  2. آسیب شناسی

    آسیب شناسی روانی– اجتماعی، بهداشت روانی و بهزیستی روان شناختی افراد با نیازهای ویژه.
  3. حقوق

    حقوق فردی و اجتماعی افراد با نیازهای ویژه.
  4. توانمندسازی

    توانمندسازی جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی،محیطی، آموزشی و شغلی افراد با نیازهای ویژه. 
    آموزش مهارت­های زندگی، ارتباطی و سازگاری افراد با نیازهای ویژه. 
    جهت گیری­ها، برنامه­ها و فن آوری­های نوین آموزشی و پرورشی افراد با نیازهای ویژه.
  5. خانواده

    توانمندسازی خانواده های دارای افراد با نیازهای ویژه. 
    نقش و عملکرد خانواده در توانمندسازی افراد با نیازهای ویژه. 
    چارچوب­های مبتنی بر مداخلات خانواده.
  6. مراکز علمی-آموزشی

    نقش و عملکرد سازمان ها و ارگان های وابسته به آموزش و پرورش استثنایی در توانمند سازی آموزشی افراد با نیاز های ویژه . 
    مشکلات، موانع و شیوه های تسریع برنامه های عادی سازی در ایران. 
    نقش سازمان نظام روان شناسی در توانمند سازی روانی – اجتماعی افراد با نیازهای ویژه و افزایش قابلیت­های شخصیتی و عملکردی آنان و خانواده های آنان، از طریق ارائه خدمات روان­شناختی و آموزشی مستقیم و هم­چنین گسترش مراکز تخصصی. 
    نقش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در توانمندسازی روانی- اجتماعی افراد با نیازهای ویژه.
  7. نهادهای اجتماعی

    نقش جامعه و سایر نهادهای اجتماعی در توانمندسازی افراد با نیازهای ویژه شامل: 
    نقش و عملکرد سازمان بهزیستی و سایر ارگان های مسئول و وابسته در توانمند سازی رفاهی، جسمانی، روان­شناختی، اجتماعی و شغلی، از طریق آموزش و ارائه خدمات توان­بخشی و امکانات به افراد با نیازهای ویژه و خانواده های آنان. 
    نقش و عملکرد شهرداری ها در توانمندسازی محیطی افراد ....از طریق مناسب سازی شهری. 
    نقش و عملکرد رسانه­( تصویری و نوشتاری) و هنر در توانمند سازی فردی و اجتماعی افراد با نیازهای ویژه. 
    نقش و عملکرد هلال احمر و سمن ها در توانمندسازی افراد با نیازهای ویژه از طریق ایجاد امکانات پژوهشی –آموزشی– رفاهی و ...