پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک

پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک

5th International Conference on Strategic Management

پوستر پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک

پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۸۹ تا ۲۰ دی ۱۳۸۹ توسط گروه ناب و تحت حمایت سیویلیکا در شهر تهران برگزار گردید.این همایش تحت حمایت سیویلیکا بوده است و به محض اتمام مراحل نمایه سازی، مقالات آن از طریق همین پایگاه منتشر خواهد شد.


معرفی کنفرانس سالیانه مدیریت استراتژیک
کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک که به صورت سالیانه برگزار می گردد، بزرگترین تجمع اساتید، پژوهشگران، مدیران در حوزه مدیریت استراتژیک در ایران و منطقه است. برگزاری کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک در چهار سال گذشته فرصتی را فراهم آورد تا در مجموع بیش از 2800 تن از مدیران، اساتید، صاحبنظران و پینجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک کارشناسان مدیریت کشور از نزدیک در جریان نتایج تحقیقات و دستاوردهای یکدیگر و اساتیدی از خارج از کشور قرار گیرند. علاوه بر ارائه آخرین مباحث تحقیقاتی و نظری، هدف از برگزاری کنفرانس مدیریت استراتژیک افزایش آگاهی، بینش و کسب مهارتهای لازم در زمینه های تفکر استراتژیک، برنامه ریزی استراتژیک، رهبری و تغییر استراتژیک و همچنین نوآوری های استراتژیک در میان مدیران ارشد سازمانها و همچنین کارشناسان و متخصصان برنامه ریزی استراتژیک در سازمان های دولتی، غیر انتفاعی، عمومی و خصوصی است.
با ارائه مقالات وسخنرانی های اساتید معتبر داخلی وبین المللی، کنفرانس مدیریت استراتژیک یک پلتفرم هم افزا برای تسهیم تحقیقات و تجارب در کلیه حوزه های مرتبط با مدیریت استراتژیک است. تاکنون چهار دوره از این کنفرانس برگزار شده است و امسال نیز در تاریخ 19 و 20 دی ماه پنجمین دوره آن برگزار خواهد شد.

هدف کنفرانس:
هدف از طراحی و پیشبرد کنفرانس‌ بین المللی مدیریت استراتژیک به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد آموزش و توسعه عبارت است از:
•     آشنایی با مفاهیم نوین علمی و کاربردی که همواره مهمترین حوزه های مدیریت استراتژیک می باشند. این مفاهیم هر ساله در قالب پنل های ثابت کنفرانس مدیریت استراتژیک مورد بررسی قرار می گیرند. پنل های تخصصی و ثابت کنفرانس مدیریت استراتژیک عبارتند از:  1- تفکر استراتژیک و مدیریت استراتژیک  تغییر 2- دانش، نوآوری و کارآفرینی 3- محیط شناسی و آینده نگری 4- هوشمندی رقابتی 5- استراتژی در سطح سازمان و کسب وکار 6- پیاده سازی، بسترسازی و اجرای استراتژی 7- مدیریت عملیات     
•    ارائه کارگروه اختصاصی و ویژه کنفرانس که متاثر از شرایط روز کسب و کار و فضای علمی جهانی است. در پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، کارگروه اختصاصی کنفرانس عبارت است از : مدیریت عملکرد کسب و کار
•    بررسی نمونه های موفق سازمان های ایرانی در زمینه تدوین و اجرای برنامه های استراتژیک
•    برقراری ارتباط نزدیک میان مدیران، اساتید، صاحبنظران و کارشناسان مدیریت

محورها و کارگروه های کنفرانس
در کنفرانس مدیریت استراتژیک هرسال یک کارگروه اختصاصی تعریف می گردد که عموما متاثر از شرایط روز و فضای علمی جهانی است و ویژه آن سال می باشد و دیگری مجموعه ای از کارگروه های ثابت وجود دارد که از اولین دوره کنفرانس ثابت بوده و استمرار خواهد داشت.
پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک از ارائه دهندگان مقالات انتظار دارد تا مقاله های خود را درغالب یکی از  دو کارگروه اختصاصی یا کارگروه ثابت ارائه دهند.

1- محورهای علمی و کارگروه اختصاصی پنجمین کنفرانس: مدیریت عملکرد کسب و کار

به طور کلی مدیریت عملکرد کسب و کار (BPM) عبارتست از مجموعه ای از فرآیندهای تحلیلی و مدیریتی که عملکرد سازمان را در راستای اهداف استراتژیک از پیش تعیین شده در مسیر صحیح هدایت می کنند. از میان فرایندهایی که نقشی اساسی در مدیریت عملکرد ایفا می کنند می توان به برنامه ریزی مالی، برنامه ریزی عملیاتی، مدل سازی کسب و کار، و تحلیل و پایش شاخص های کلیدی عملکرد اشاره کرد که تمامی این فرایندها به استراتژی کلان شرکت متصل هستند. دامنه گسترده ای از متدلوژی ها را می توان برای اجرای BPM اتخاذ نمود. بنا به چهارچوب مدیریتی و اهداف کلانی که سازمان دنبال می کند می توان از استراتژی شش سیگما، کارت امتیازی متوازن، هزینه یابی مبتنی بر فعالیت، ارزش افزوده اقتصادی، تئوری محدودیت ها و ... به عنوان متدلوژی اجرای مدیریت عملکرد کسب و کار بهره گرفت، که بر اساس تحقیقات انجام شده کارت امتیازی متوازن رایج ترین متدلوژی اجرای BPM شناخته شده است.
شاخص ها و اقدامات سنتی مدیریت عملکرد بر بهینه سازی فعالیت های داخلی کسب و کار تمرکز دارند و هدف نهایی آن ها افزایش حقوق صاحبان سهام است. این در حالی است که در دنیای امروز، رویکرد سنتی دیگر جوابگوی نیازهای در حال تغییر سازمان ها نبوده و تضمینی برای موفقیت آن ها به حساب نمی آید. در حقیقت چالشی که در ارتباط با مدیریت عملکرد کسب و کار با آن مواجه هستیم این است که فاصله بین مدل های نوین کسب و کار و نحوه مدیریت و اجرای این مدل ها روز به روز در حال افزایش است. در بسیاری از صنایع، مشتریان به راحتی به سیستم هایی که سازمان از طریق آن ها کسب و کار خود را مدیریت می کند دسترسی دارند. در عین حال بسیاری از سازمان ها در حال برونسپاری فعالیت های خود هستند، فعالیت هایی از قبیل حسابداری، لجستیک، و حتی برنامه های تحقیق و توسعه. برخی از سازمان ها برای کاهش هزینه ها دست به برونسپاری می زنند و برخی دیگر نیز برای راهیابی به بازارها و اقیانوس های جدید رقابتی. مدیریت عملکرد در دنیای رقابتی امروز بسیار حائز اهمیت است و اتخاذ رویکردهای مناسب یا نامناسب به راحتی می تواند سرنوشت سازمان را به سوی موفقیت و یا شکست رقم بزند.
سه محور و موضوع اساسی وجود دارد که ارائه دهندگان مقالات در کارگروه اختصاصی پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک بایستی مدنظر قرار دهند:

اولین محور عباتست از:
شبکه عملکرد سازمانی (رویکردی نوین به مدیریت کسب و کار). روابطی که در میان سازمان ها جاری هستند همگی از یک درجه اهمیت برخوردار نمی باشند. برخی از آن ها ارزش افزوده برای سازمان به ارمغان می آورند و نیازمند ملاحظات ویژه مدیریتی هستند چون از شایستگی های اصلی سازمان حمایت کرده و یا از طریق خلق ارزش مشترک بواسطه محصولات و خدمات به خلق نوآوری های عمده منجر می شوند. در شبکه عملکرد سازمانی روابط به سه گروه تقسیم بندی می شوند: روابط معاملاتی (transactional relationships)، روابطی که به ایجاد ارزش افزوده منتهی میشوند، و روابطی که به خلق ارزش مشترک (joint-value relationships) منتهی گردند. تمامی ذینفعان در یک شبکه عملکرد سازمانی – اعم از شرکاء، سهامداران، آژانس های دولتی، اتحادیه ها، مشتریان، و کارکنان – با یکدیگر در ارتباط هستند. و مشارکت تمامی این گروه ها برای موفقیت سازمان الزامی است. سازمان می بایست عملکرد تمامی ذینفعان را به بهترین نحو مدیریت کند تا بتواند در بلندمدت سودآوری خود را حفظ نماید.

دومین محور عبارتست از:
هوشمندی کسب و کار و فریندهای مدیریت عملکرد. با وجود سطوح بالای روابط میان کسب و کارها در دنیای امروز، هوشمندی کسب و کار و فرایندهای مدیریت عملکرد در سازمان ها، همچنان ماهیت سلسله مراتبی خود را حفظ کرده اند. گزارش های مالی از سطوح پایین به بالا در جریان هستند و توزیع بودجه از بالا به پایین صورت می گیرد. هدف عمده ای که از بودجه ریزی (budgeting)، کارت امتیازی متوازن، و ارزش افزوده اقتصادی (به عنوان نمونه هایی از متدولوژی های مدیریت عملکرد) دنبال می کنیم به شدت بر تامین نیازهای سهام داران متمرکز است در حالی که بهینه سازی نتایج حاصل از کسب و کار برای یک گروه خاص از ذینفعان لزوما موفقیت سازمانی را برای تمامی گروه ها و افرادی که در فرایند خلق ارزش مشارکت دارند تضمین نمی کند.

سومین محور عبارتست از:
زنجیره ارزش در سیستم های نوین مدیریت عملکرد. زنجیره ارزش نوین که بسیاری از کسب و کارها در بازارهای جدید به طور عملی از آن استفاده می کنند با مدل سنتی تفاوت های اساسی بسیاری دارد. مشتریان به طور موثر در اجرای فرایندها و فعالیت های سازمانی مشارکت می کنند. دیگر تفاوت چندانی میان کارکنان صف و ستاد وجود ندارد. سیستم ها به طور یکپارچه و شفاف در معرض دسترسی مشتریان قرار دارند. در حقیقت کسب و کار امروزی، فرایندی مشترک میان سازمان و مشتریان است به گونه ای که دائما با یکدیگر در تعامل و هستند و مشارکت دارند. 

2- محورهای علمی و کارگروهای ثابت کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک
کارگروه ها و محورهای ذیل همواره مهمترین حوزه های مدیریت استراتژیک می باشند. بنابراین، ساختار و طرح دو روزه کنفرانس عمدتا متمرکز بر پنل های زیر است که مقالات، سخنرانی های کلیدی و کارگاه های آموزشی دو روزه کنفرانس در چارچوب آن ها ارائه خواهد شد. پنل های ثابت عبارتند از:

تفکر استراتژیک
مدیریت استراتژیک در سطح ملی
دانش، نوآوری و کارآفرینی
استراتژی سازمان و کسب و کار
محیط شناسی و آینده پژوهی
پیاده سازی و اجرای استراتژی
هوشمندی رقابتی
استراتژی و عملیات



مقالات پذیرش شده در پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک