کنگره موبایل ایران

کنگره موبایل ایران

1st Iranian Mobile Congress

پوستر کنگره موبایل ایران

کنگره موبایل ایران در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ تا ۲ اسفند ۱۳۹۱ توسط مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف و تحت حمایت سیویلیکا در شهر تهران برگزار گردید.این همایش تحت حمایت سیویلیکا بوده است و به محض اتمام مراحل نمایه سازی، مقالات آن از طریق همین پایگاه منتشر خواهد شد.


کنگره موبایل ایران

 وسایل ارتباطی جدید و قابل حمل در کوچک شدن جهان و تسریع و تسهیل ارتباط نقش اساسی داشته است. این فناوریها به دلیل عدم وابستگی به مکان در مقایسه با سایر فناوریهای دیجیتال توسط اقشار بیشتری از مردم در سراسر دنیا مورد استفاده قرار میگیرد و در نتیجه تاثیر بیشتری در زندگی اجتماعی، سبک زندگی و رفتار مصرفی ایشان به جای میگذارند. فناوریهای همراه مهمترین فناوریهای فردی هستند که ضمن ایجاد خلوت مستقل فردی رابطه اجتماعی فرد را در بستر شبکههای فردی شده معنادار کرده است.

بنابراین، فناوری همراه در عین فردی بودن عنصری کاملا اجتماعی است و در واقع فرصت و ظرفیت مهمی را برای هر دو عنصر فردگرایی و جامعهگرایی فراهم میآورد.

ظرفیتهای رو به توسعه فناوریهای همراه در مسیری قرار دارد که این صنعت ارتباطی را تبدیل به صنعت پر ظرفیت به لحاظ کاربران کرده است. تمایل شدید نسل جوان به استفاده از ابزارهای ارتباطی مدرن در واقع نشان دهنده موج عظیمی از تقاضا و خواست برای حضور در جامعه اطلاعاتی است و ارتباطات اجتماعی کاربران را افزایش داده است.

این کنگره توسط دانشگاه صنعتی شریف در قالب برپایی همایش های علمی تخصصی با هدف آشنایی تخصصی دست اندرکاران حوزه آی سی تی با فناوریهای نوین همراه و چگونگی مشارکت آنها در شکل گیری و فعالیت در فضای فناوریهای همراه و از سوی دیگر ایجاد زمینه فرهنگ سازی و آموزش نیروی انسانی و معرفی راه حل های کسب و کار با برگزاری چهار همایش با عناوین، خدمات ارزش افزوده بربستر تلفن همراه، خدمات عمومی و دولت همراه، خدمات مالی و پرداخت همراه و محتوا و نرم افزارهای همراه برگزار می گردد.

اهداف برگزاری کنگره موبایل ایران

  1. آشنایی عمومی اقشار مردم با فناوریهای نوین همراه، تواناییهای آن و نقشی که این فناوریها می‌تواند در زندگی روزانه داشته باشند
  2. شناسایی تیمهای جوان و نوپا و شناسایی سازمان‌ها و شرکت‌ها در عرصهی تلفن همراه و خدمات قابل ارایه بر روی آن
  3. ایجاد شور و هیجان، تولید احساس انتظار و میل به مشارکت به اشکال مختلف در بعضی از گروه‌های اجتماعی در رابطه با ورود این فناوریهای نو به کشور
  4. آشنایی تخصصی دست‌اندرکاران حوزه IT با فناوری‌های نوین همراه و چگونگی مشارکت آنها در شکل‌گیری وفعالیت در فضای تلفن همراه
  5. آشنایی تخصصی صاحبان و مدیران کسب‌وکار (بانک‌ها و مؤسسات مالی، صنایع، حوزه تبلیغات، فروشندگان کالا و خدمات، کسب‌وکارهای کوچک،...) با فضای فناوری‌های نوین همراه. کمک به ورود آنها به فضای همراه و فعالیت در آن
  6. آشنایی سیاست‌گذاران کشور و صاحب‌نظران و متفکرین فرهنگی- اجتماعی با فناوری‌های نوین همراه و کمک به درک بهتر روابطی که بین مردم، اقتصاد، فناوری، فرهنگ و غیره شکل خواهد گرفت و می‌تواند شکل گیرد
  7. شناسایی برخی از نیازها و انتظارات جامعه به قصد بهره‌گیری از فناوریهای همراه برای پاسخ به این نیازها
  8. استخراج و جمع‌آوری مجموعه‌ای از ایده‌های نو و یا بومی‌شده که قابلیت عملیاتی شدن دارند
  9. ایجاد فضایی برای آشنایی و تعامل سازنده بین متخصصین، شرکت‌ها، سازمان‌ها، صنایع و اپراتورهای تلفن همراه
  10. تولید واژگان، اصطلاحات و فرهنگ بومی برای این مفاهیم مرتبط با فناوریهای نوین تلفن همراه و معرفی صحیح آنها. ترویج استفاده از زبان و خط فارسی در فضای تلفن همراه
    ایجاد پیوند بین ارائهدهندگان خدمات فناوریهای تلفن همراه و صاحبان فکر و تواناییهای فنی به منظور زمینه‌سازی برای رشد تیم‌های جوان و نوپا و ارتقای سطح خدمات ارائه شده در جامعه

محورهای تخصصی

خدمات ارزش افزوده بر بستر تلفن همراه(Mobile VAS)

  • نقش دولت در توسعه خدمات ارزش افزوده همراه
  • بررسی چارچوب تعاملات و مدل همکاری اجزای زنجیره ارزش تلفن همراه
  • بررسی تجربیات جهانی در حوزه زنجیره ارزش تلفن همراه
  • نقش خدمات ارزش افزوده در افزایش ARPU
  • بررسی ویژگی های بازار خدمات ارزش افزوده تلفن همراه
  • فرهنگ سازی عمومی جهت استفاده صحیح از خدمات ارزش افزوده تلفن همراه
  • رایانش ابری (cloud computing) و نقش آن در خدمات ارزش افزوده
  • مقایسه و تحلیل خدمات ارزش افزوده موجود در کشور
  • تحلیل کیفیت خدمات ارزش افزوده ای که در کشور ارائه می شود

بازار و کسب و کار خدمات همراه (Mobile Business)

  • مدل‌های مشارکت در تولید و ارائه محتوا
  • معیارهای سنجش و ارزیابی رضایت‌مندی کاربران
  • روش‌های نیازسنجی بازار VAS
  • راهکارهای سرمایه گذاری برای پیاده سازی یک مدل کسب و کار با دوام
  • مدل‌های کاری و نحوه مشارکت بازیگران اصلی در اکوسیستم خدمات ارزش افزوده
  • فرصت‌های شغلی در چرخه خدمات ارزش افزوده
  • مدل‌های کسب و کار نرم ‌افزاری نوآورانه: ایجاد یک مدل کسب و کار سودآور و دارای پتانسیل رشد
  • مخاطب شناسی از طریق خدماتی که مخاطب حاضر است برای آنها هزینه پرداخت کند
  • چگونگی توسعه کسب و کار جذاب برای موسسات مالی برای حصول اطمینان از موفقیت خدمات پرداخت همراه
  • راهکارهای عملی برای استفاده از فرصت ها و افزایش درآمد از طریق تلفن همراه

اپراتورها و زیرساخت (Operators and Platforms)

  • مقایسه اپراتورهای داخلی و خارجی و ارائه بهترین عملکردها
  • اپراتور سوم و فناوری 3G
  • چشم‌انداز به کارگیری فناوری LTE در ایران
  • فناوری‌ها و بسترهای مورد نیاز برای ارائه خدمات ارزش افزوده
  • بررسی مشکلات زیرساختی موجود در توسعه خدمات همراه

خدمات عمومی (دولتی) همراه (Public and Government Mobile Services)

  • بررسی و مقایسه خدمات دولت همراه موجود در کشور و نمونه های موفق بین المللی
  • آسیب ‌شناسی و رفع موانع موجود بر سر راه ارائه خدمات دولت همراه در کشورهای در حال توسعه
  • نقش خدمات مکان محور در دولت الکترونیک و مدیریت شهری
  • استراتژی‌های ایجاد تعهد شهروندی با استفاده از خدمات همراه
  • یکپارچه ‌سازی دولت الکترونیک و دولت همراه
  • چارچوب‌های قانونی و حقوقی اجرای دولت همراه
  • نقش دولت همراه در ایجاد هماهنگی بین نهادهای فعال دولتی مانند اورژانس و پلیس
  • نقش سازمان‌های دولتی و خصوصی در توسعه خدمات دولت همراه
  • ارائه خدمات همراه در حوزه کشاورزی؛ چالش ها و موانع
  • چالش‌های سیاسی، قانونی و فرهنگی موجود بر سر راه ارائه خدمات دولت همراه
  • ریسک‌های تامین امنیت خدمات دولت همراه، شناسایی تهدیدها و چگونگی برقراری تعادل بین آنها
  • چالش‌های زیرساختی موجود بر سر راه ارائه خدمات دولت همراه
  • تجربه‌های موفق بین‌المللی در ارائه خدمات عمومی همراه
  • ارزش افزوده تلفن همراه در تأمین امنیت عمومی و مدیریت بحران راهکارهای ارائه خدمات سلامت همراه در ایران
  • برنامه‌ریزی، اجرا و بهره‌برداری پروژه‌های ملی سلامت همراه
  • تلفن همراه در نقش پزشک همراه
  • تجربه‌های موفق بین‌المللی در سلامت همراه

محتوای همراه (Mobile Content)

  • راهکارهای تولید و ارائه محتوا و نرم‌افزارهای بومی
  • چگونه می ‌توان میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی/بازاریابی تلفن همراه را اندازه ‌گیری کرد؟
  • استراتژی‌های مناسب برای داشتن تبلیغات همراه موثر
  • نقطه تقاطع بازاریابی و سرگرمی‌های تلفن همراه
  • تقاضا و رفتار مشترکین تلفن همراه چه تاثیری بر سرگرمی‌های تلفن همراه دارد؟
  • روش‌های به کارگیری و ایجاد انگیزه برای نیروهای خلاق و مستعد در کشور
  • تأثیرپذیری محتوا از فرهنگ بومی و سلایق مخاطب
  • جایگاه و برنامه‌های دستگاه‌های نظارتی و کنترلی در چرخه تولید و توزیع محتوای همراه
  • مدل‌های مشارکت در تولید و ارائه محتوا
  • اهمیت کیفیت محتوا و نقش آن در ارتقا سطح فرهنگ کشور
  • راهکارهای تضمین حقوق صاحبان محتوا
  • نقش متولیان فرهنگی کشور در توسعه محتوای همراه
  • تبلیغات همراه؛ از پیامک‌های ناخواسته تا فرصت‌های خلق ارزش افزوده

خدمات مالی و بانکی همراه (Mobile Banking and Payment)

  • مقایسه روش های مختلف پرداخت همراه بر مبنای ارزشی که هر یک برای مشتریان ایجاد می کنند
  • چه چیزی یک تامین کننده کیف پول همراه را به یک شریک قابل اطمینان تبدیل می کند؟
  • چگونگی می ‌توان پرداخت همراه را با سایر روش‌های پرداخت سازگار نمود؟
  • تحلیل نقش آینده بانک‌ها در صنعت پرداخت همراه و چگونگی سرمایه ‌گذاری آنها در بازار
  • بررسی فرصت‌های بردن بانکداری به محاسبات ابری پرداخت همراه: با کمک بانک یا بدون بانک؟
  • NFC راهکاری امن برای پرداخت؟
  • تأمین امنیت در ارائه خدمات مالی همراه
  • موانع فراگیر شدن خدمات مالی همراه چیست؟
  • ارائه راهکارهای برد- برد (بانک و اپراتور) در ارائه خدمات بانکی همراه
  • تلفن همراه؛ کیف پول همراه یا بانک همراه؟
  • استانداردهای فعلی و نیازمندی های آتی در زمینه پرداخت همراه
  • بررسی رفتار مشتریان در استفاده از تلفن همراه در خرید
  • الزامات زیرساختی و مدل های تسهیم درآمد در پرداخت همراه
  • چگونگی ایجاد یک نقشه راه برای توسعه موفقیت آمیز پرداخت از طریق NFC
  • تاثیر تلفن همراه بر بازار خدمات مالی
  • افزایش فرصت ها در انتقال پول با استفاده از فناوری های همراه بواسطه هماهنگ سازی تمامی سهامداران

حفظ و وفادارسازی مشتری(Customer Loyalty)

  • مدیریت رفتار با مشتری و سایر تکنیک های مدیریتی و سیستمی
  • شهروند الکترونیک، دولت الکترونیک و مدیریت ارتباطات
  • جایگاه مشتریان در برنامه ریزی تبلیغات و بازاریابی marketing plan
  • اولویت دادن به حفظ مشتری با استفاده از بررسی بهترین عملکردها
  • طراحی محصول بر مبنای نیاز مشتری ارتباط بین CRM و QFD
  • سنجش رضایت مشتریCSM ، ارتباط با مشتریان، افزایش فروش و ارتقای خدمات
  • نظام خدمات پس از فروش و مدیریت ارتباط با مشتریان
  • مدل های اجرایی مدیریت ارتباط با مشتری، ابزارها و روش ها
  • توسعه استراتژی های تجاری برای درگیرکردن، جذب کردن و نگه داشتن مشتری از طریق خدمات ارزش افزوده تلفن همراه
  • کلوپ مشتریان و نقش آن در توسعه روابط با مشتریان
  • روش‌های حفظ رضایت‌مندی کاربران

نرم‌افزارهای همراه (Mobile Apps)

  • مسأله محافظت از حقوق مالکیت مادی- معنوی نرم‌افزارهای تلفن همراه در ایران
  • نقش فروشگاه‌های نرم‌افزاری و روش‌های موفق پیاده سازی آن
  • چگونگی رقابت تولیدکنندگان داخلی نرم‌افـزار با انبوه نرم‌افـزارهای رایگـان بین‌المللی موجود
  • درک پویایی فروشگاه نرم افزاری، کسب درآمد و تغییرات بازار
  • ایجاد تجربه ارزشمند برای مشتری بواسطه ارائه محتوا و نرم ‌افزار با ارزش ‌تر
  • بررسی تجربه‌های ملی و بین المللی بنگاه‌هایی که موفق به ارائه مطلوب نرم افزار خود شده ‌اند
  • درگیر کردن و وفادارسازی کاربران نرم افزارهای همراه
  • آخرین چالش‌ها و فرصت‌های موجود برای توسعه محتوا و نرم ‌افزارهای همراه

وب همراه (Mobile Web)

  • نقش توسعه کاربری وب در تلفن همراه
  • استفاده از وب و انواع مرورگر برای ارائه محتوا و تعامل با مخاطب
  • مقایسه نرم‌افزار و مرورگر وب به عنوان دو
  • تاثیر پیشرفت چشمگیر قابلیت‌ها و انعطاف‌پذیر بالای فناوری‌های وب بر اکوسیستم نرم‌افزار همراه
  • شباهت‌ها و تفاوت‌های ارائه خدمات عمومی در بستر وب و تلفن همراه
  • استقرار استراتژی یکپارچه وب و خدمات ارزش افزوده برای هدایت مشترکین در یک بازار رقابتی


مقالات پذیرش شده در کنگره موبایل ایران