پنجمین همایش بین المللی روان پزشکی کودک و نوجوان

پنجمین همایش بین المللی روان پزشکی کودک و نوجوان

5th International Conference on Child and Adolescent Psychiatry

پنجمین همایش بین المللی روان پزشکی کودک و نوجوان در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۹۱ تا ۲۰ مهر ۱۳۹۱ توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی - انجمن روانپزشکی کودک و نو در شهر تهران برگزار گردید.


انجمن علمی روان پزشکی کودک و نوجوان ایران با هدف معرفی فعالیت های پژوهشی حوزه سلامت روان کودکان در سطح بین المللی و در راستای ارج نهادن به تلاش محققین این حوزه اقدام به برگزاری همایش های بین المللی کودک و نوجوان نموده است. تا کنون 4 همایش در سال های 1381، 1383، 1389 و 1390 برگزار گردیده است. همایش سال 1390 در شهر مشهد و سه همایش دیگر در تهران برگزار شد. در این همایش ها اساتید فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان، روان پزشکان و روان شناسان آخرین دستاورد های علمی خود را معرفی نمودند. همچنین از طریق سخنرانی های اصلی، سمپوزیوم ها، پانل ها و کارگاه های آموزشی آخرین یافته های علمی مطرح گردید و مورد استقبال علاقمندان قرار گرفت. همایش پنجم در سال 1391 همزمان با روز جهانی کودک در تهران بصورت گسترده تر از چهار همایش پیشین و در مدت 4 روز برگزار خواهد شد. در این همایش سعی خواهد شد آخرین دستاوردهای علمی در حوزه های متعدد مرتبط با سلامت روان کودکان توسط محققین از رشته ها و گرایش های مختلف در قالب سخنرانی، نمایش پوستر، سمپوزیوم ها، پانل های بحث و بررسی، کارگاه های آموزشی و برنامه ویدیو کنفرانس عرضه شود. در این همایش اساتید مدعو از کشورهای مختلف نیز آخرین یافته های خود را معرفی خواهند نمود. در حاشیه همایش برنامه های متنوع فرهنگی و تفریحی در غالب برنامه‌ی افتتاحیه، ضیافت شام، تورهای گردشگری جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی، کنسرت موسیقی کلاسیک و فولکولور ایرانی تدارک دیده شده است تا علاقمندان ضمن شرکت در برنامه های علمی فرصت بازدید از جاذبه های گردشگری شهر تهران، رفع خستگی و تجدید دیدار با یکدیگر را داشته باشند. همچنین نمایشگاهی از آثار هنری کودکان، فعالیت های سازمان های مرتبط با سلامت روان و شرکت های عرضه کننده محصولات داروئی، تشخیصی و درمانی در محل همایش برگزار خواهد شد که امید است مجموعه فعالیت های فوق مورد توجه علاقمندان قرار گیرد. 

محورهای علمی همایش

  • روان پزشکی کودک و نوجوان:

  همه گیر شناسی، علت شناسی، آسیب شناسی و علامت شناسی اختلالات روان پزشکی کودکان و نوجوانان نظیر اختلالات خلقی، اضطرابی، اختلال سازگاری، بیش فعالی و نقص تمرکز، اختلال رفتار مقابله جوئی و بی اعتنائی، اختلال سلوک، اختلالات خوردن، اختلالات خواب، اختلالات سایکوتیک، اختلالات سوماتوفرم و اختلالات طیف اوتیسم. جنبه های عصب روان شناختی و تکاملی ، شیوه های ارزیابی، تشخیص و درمان در روان پزشکی کودک و نوجوان.

  • سلامت روان کودکان و نوجوانان:

 ارتقای سلامت روان در حوزه های مختلف اجتماعی، پیشگیری و شناخت عوامل خطر و عوامل حمایتی و نیز سیستم های ارائه خدمات سلامت روان در کودکان و نوجوانان.

  • روان پزشکی مشاوره- رابط کودکان و نوجوانان:

 جنبه های روان پزشکی اختلالات طبی غیر روان پزشکی، بیماری های سایکوسوماتیک و سوماتوسایکیک کودکان، سلامت روان در بیمارستان های کودکان.
 

  • مداخلات داروئی:

  درمان های داروئی، اثر بخشی، فارماکو دینامیک و فارماکوکینتیک ، عوارض جانبی داروها و درمان های ترکیبی در حوزه کودک و نوجوان. 

  • مداخلات غیر داروئی:

  مداخلات غیر داروئی شامل آموزش روانشناختی، آموزش خانواده، روان درمانی های فردی و گروهی در سطح پیشگیری اولیه و درمان در حوزه کودک و نوجوان.
 
  

  • حوزه های مختلف روانشناسی:

 روانشناسی عمومی، بالینی، تربیتی، سلامت، کودکان استثنائی و سایر حوزه های مرتبط با کودک و نوجوان.
 

  • طب اورژانس:
     
      اورژانس های روان پزشکی کودک. 
     

  • طب ورزش:

سلامت روانی در محیط های ورزشی کودکان و نوجوانان، مداخلات مرتبط با ارتقای سلامت روانی در ورزش.
 

  • علوم اعصاب:

 علوم اعصاب بخصوص جنبه های شناختی در حوزه کودک و نوجوان.
 

  • روان پرستاری کودکان:
     
      پرستاری در بخش های روان پزشکی و بخش های طبی غیر روان پزشکی.
     

  • بهداشت روانی مادر و کودک:
     
      مراقبت های روانی از مادر در دوران حاملگی و نوزاد و شیروخوار و ارتباط مادر و کودک.
     

  • بهداشت روان در مدارس:

  پیشگیری از آسیب های اجتماعی، سلامت روان و ارتقای آن در نظام آموزش و پرورش و حوزه های مرتبط با  تعلیم و تربیت.
 

  • کار درمانی:

توان بخشی کودکان در رمینه های تکاملی از طریق مداخلات کاردرمانی.
 

  • گفتار درمانی:

جنبه های رشدی زبان، شناسائی نواقص گفتاری و مداخلات درمانی

  • مددکاری:

  حوزه مددکاری و حمایت های اجتماعی.
 

  • ارتقاء کیفیت زندگی:

  ارتقاء کیفیت زندگی در کودکان، والدین و خانواده ها.